שִׁכְבוֹתֶיהָ של העיר

פרויקט גמר 2023

שפרעם הינה עיר היסטורית הנמצאת על ציר מרכזי המחבר בין עכו וטבריה, מעבר בן אלפי שנים שהפך לדרך הראשית בעיר. לאורך השנים, העיר חוותה גלגולי שלטון בשל מיקומה האסטרטגי והתפתחותה הכלכלית, מה שהפך אותה למוקד משיכה לקבוצות דתיות שונות, כגון מוסלמים, נוצרים, יהודים ודרוזים, אשר כל אחד מהם השאיר חותם היסטורי אחריו. בנוסף, נשארו אתרים ארכיאולוגים והחשובים מבניהם הם מצודת אל דאהר עומר שנבנתה בשנת 1768, והקברים הביזנטיים. למרות זאת, השכבות ההיסטוריות שהעיר צברה ותחושת השייכות למקום אינן נמצאות בתודעה של התושבים. זאת מכיוון שלא היה דגש על שימור היסטורי לעומת הצורך בהתפתחות, התחדשות ובנייה אינטנסיבית.

הפרויקט מציע תכנון אסטרטגי בעיר שפרעם המחזק ומחייה מחדש את התשתית ההיסטורית הקיימת. לצד זאת, הוא מציע פיתוח מרחבי חוץ המחזקים תחושת השייכות למקום ומאפשרים אינטראקציה בין התושבים. הצעה זו מבוססת על התערבות לאורך הדרך ההיסטורית, שמהווה את קו התפר בין שכונות המגורים של הדתות השונות והופכת אותה למרחב ציבורי פעיל. דרך זאת תדגיש את השכבתיות של העיר יחד עם חיזוק מרכזה העתיקה. הדרך ההיסטורית תחולק למקטעים בעלי אפיונים שונים המדמים את התקופות המשמעותיות: העות'מנית, המנדטורית והעכשווית. בכל תקופה, התכנון שם דגש על שפה עיצובית וחומרית בה השתמשו.

סיפורה של שפרעם והרב שכבתיות שלה יבואו לידי ביטוי החל מאזור הכניסה שעובר שיפור ושדרוג, דרך רחוב מחמוד דרוויש שהופך לציר ציבורי מרכזי המחייה את העסקים המקומיים, ועד ללב ההיסטורי במרכז העיר העתיקה שישוקם כמוקד תרבות תיירות ופנאי.

הנחיית עבודה
פרופ"ח אורח דפנה גרינשטיין
פרופ' אורח ברברה אהרונסון
אדר' נוף עליזה ברוידא
אדר' נוף תמר דראל פוספלד
הנחיית מחקר
ד"ר שירה וילקוף
אנג'י נסראללה
מסלול אדריכלות נוף

פרויקטים נוספים בסטודיו