מֵעֵבֶר לְקו – נחל חוצה גבולות, המקרה של באקה-ג'ת

פרויקט גמר 2023

בתוך המציאות המורכבת של מדינת ישראל, גבולות פיזיים ותודעתיים הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף היומיומי. בשונה מאיתנו, האוחזים תעודות זהות ודרכונים בכדי לעבור גבולות אלו, הטבע והמים עושים זאת אחרת.

בין הרשות הפלסטינית לישראל נמצאים 15 נחלים החוצים את הגבולות וזורמים מהשטחים אל תחום הקו הירוק. למשך שנים רבות ומשני צדדיה של גדר ההפרדה הוזרמו לנחלים אלו שפכים גולמיים ונשאבו ממקורותיהם מי תהום בתדירויות גבוהות שהביאו לרמות זיהום חמורות המהוות סכנה בריאותית לבני אדם והרס למערכות האקולוגיות.

הפרוייקט בוחן את המקרה של נחל חדרה כנחל חוצה גבולות, הזורם מעמק דותן באזור ג'נין, עובר את גדר ההפרדה בצמוד לבאקה אל-גרביה, נושק לשטחים החקלאיים של קיבוצים רבים ונמשך עד לים.

לצד ההסתכלות הרחבה על הנחל, אשר מתייחסת למקורות הזיהום בו, לאוכלוסיות הסובבות אותו ולחסמים השונים בהם הוא נתקל, הפרויקט יתמקד במרחב בו חוצה הנחל את גדר ההפרדה מנזלת עייסא ובאקה אל-שרקייה במזרח, אל באקה אל-גרבייה וג'ת במערב.

מרחב ההתמקדות משמש היום ברובו המוחלט כקרקעות חקלאיות פרטיות לתושבי הכפרים או לחילופין כקרקעות מופקעות ומוגבלות מסביב לגדר ההפרדה. המרחב בין באקה לג'ת הוא מהיחידים שנשארו לשני היישובים להתרחב אליהם וכתוצאה ממצוקת שטחים זו, מתוכננת לעתיד הרחוק שכונה חדשה המתבססת על שינוי ייעודם החקלאי של קרקעות אלו לבינוי התופר את באקה וג'ת יחדיו.

הפרויקט מציע תכנית שיקום לנחל חדרה במרחב ההתמקדות, המתבססת על שיתוף פעולה בין יישובי הגדה המערבית הסמוכים לנחל, היישובים באקה-ג'ת, והקיבוצים אשר חקלאותם סובבת אותו. השיקום ייעשה במספר שלבים, דרך פתרונות אנטנסיביים בחלקם ואקסטנסיביים ברובם הלוקחים את שיטת האגנים הירוקים כבסיס לפעולה, ובוחן את שלבי הטיפול בגדר ההפרדה כשחקנית מרכזית במרחב.

תכנית השיקום תפעל גם לשיקומו של המרחב העירוני המתפתח של באקה-ג'ת תוך מחשבה מעמיקה על שלביו, אופייו ואפיוניו, בין הצורך הנחוץ לפיתוח, לבין הזהות והקשר ההדוק של התושבים עם קרקעותיהם הפרטיות.

הנחיית עבודה
פרופ"ח אורח דפנה גרינשטיין
פרופ' אורח ברברה אהרונסון
אדר' נוף עליזה ברוידא
אדר' נוף תמר דראל פוספלד
הנחיית מחקר
ד"ר שירה וילקוף
סלמא אבו עוביד
מסלול אדריכלות נוף

פרויקטים נוספים בסטודיו