בין מסך למציאות – סימולציות ככלי עזר לתכנון

פרויקט גמר 2023

בעידן הווירטואלי, ובפרט לאחר מגפת הקורונה, חלו תפניות בתחומים רבים אשר שינו את צורת התנהלותנו. שינויים אלו לא פסחו על עולמם של המתכננים ושל אדריכלי הנוף. לדעתי, בממשק שבין התכנון לעולם הדיגיטלי אין כיום ניצול מיטבי של הכלים הקיימים בשוק. שינויים אלו הביאו אותי לשאלות כיצד ניתן לנצל בצורה טובה יותר את הכלים החדשים שהעולם הווירטואלי מציע. מתוך התחום הרחב הזה בחרתי לבדוק האם וכיצד ניתן לבחון תכנון לפני הביצוע באופן שהוא יענה על הצרכים של אוכלוסיית היעד.

הפרויקט "בין מסך למציאות" עושה שילוב בין טכנולוגיות מציאות מדומה (VR) וסוכנים וירטואליים חכמים. טכנולוגיות אלו, הלקוחות מתחום פיתוח תוכנה ופיתוח משחקים, שולבו עם ידע מעולם אדריכלות הנוף. השילוב יוצר כלי חדשני בתחילת דרכו, הבוחן את יעילות התכנון בצורה מדויקת, מעניינת ומהירה. בנוסף, הכלי מאפשר למתכנן להבין כיצד אנשים עושים שימוש במרחב הפיזי – איפה יעדיפו ללכת, לאילו נקודות הם יימשכו, היכן יתעכבו והיכן יתקשו בשימוש. לדוגמה, כתוצאה ממגבלה תנועתית או מגבלת ראייה.

את השימוש בכלי בחרתי לבחון בסביבת "בית הורים ויצו" בשכונת הצפון החדש בתל אביב. בסביבתו קיימים מבנים ציבוריים נוספים שבמרכזם נמצא בית ההורים בצמוד לבית חולים. מירב האוכלוסייה בבית ההורים מאופיינת בלקויות פיזיות שונות. מטרת העל של הפרויקט היא להוכיח כי בעזרת הכלי ניתן לייצר סביבה טובה יותר עבור אוכלוסיית היעד.

הנחיית עבודה
פרופ"ח אורח דפנה גרינשטיין
פרופ' אורח ברברה אהרונסון
אדר' נוף עליזה ברוידא
אדר' נוף תמר דראל פוספלד
ייעוץ
מפתח משחקים מרסלו גויקוצ'אה
אדר' עזרא עוזרי
הנחיית מחקר
ד"ר שירה וילקוף
כריסטינה קוטוב
מסלול אדריכלות נוף

פרויקטים נוספים בסטודיו