מעבדת תפיסה חזותית בארכיטקטורה, APVLab

מעבדת תפיסה חזותית בארכיטקטורה, APVLab

פרופ"ח דפנה פישר-גבירצמן עומדת בראש המעבדה לתפיסה חזותית בארכיטקטורה, וכיום היא מכהנת כראש המסלול לארכיטקטורה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון – מכון טכנולוגי לישראל. נוסף על כך היא מכהנת כמנהלת האקדמית של המעבדה הפקולטית לוויזואליזציה (VizLab) והיא מלמדת בה קורסים בעיצוב מתקדם ועורכת ניסויים באמצעות מערכות ויזואליות של מציאות מדומה.

החיים האקדמיים של דפנה מונעים מאמונתה בסביבה בריאה, תוססת ובת־קיימא, ולכן היא שואפת לשלב את תחומי הפעילות האקדמית כדי ליצור ביניהם סינרגיה תוך עשייה משמעותית שבסופו של דבר תעלה את איכות החיים. היא זכתה להכרה בינלאומית על מחקרה בניתוח ויזואלי וסימולציה של המרחב האורבני והאדריכלי הקשור לתפיסה ולהתנהגות האנושית. מחקרים אלה התרכזו בסביבות בנויות בנות־קיימא בערים צפופות ובפיתוח של כלי תכנון אדריכליים חדשניים ממוחשבים המתבססים על תפיסת המרחב של דיירים פוטנציאליים. כיום היא מרחיבה את המחקרים הללו, משלבת מדדי גוף ומוח כדי להיטיב להבין את האופן שבו הארכיטקטורה משפיעה על התחושות והרווחה של אנשים ועורכת מחקר רב־תחומי הממוקד בפיתוח קווים מנחים לעיצוב שמטרתם להביא לידי שיפור ההתמצאות המרחבית והניידות של אנשים מבוגרים.

לאתר האינטרנט של המעבדה לחצו כאן.

מחקרים נבחרים במעבדה:

המוח המזדקן: עקרונות תכנון ארכיטקטוני המסייעים בהתמצאות במרחב של אנשים מבוגרים תוך התמקדות במקומות ציבוריים תוך־מבניים וחיצוניים

שיתוף פעולה עם ד"ר מעיין מרחב, חוקרת בתוכנית פוסט דוקטורט במעבדה.

בחינת ביצועי הניווט של בוגרים צעירים ומבוגרים בסביבות מדומות כדי לגלות כיצד משפיעים עקרונות עיצוב ארכיטקטוני על ההתמצאות המרחבית בקרב המזדקנים. הכוונה היא לפתח קווים מנחים לעיצוב ולתכנון ארכיטקטוני כמו גם מודל פרמטרי המתבסס על קווים מנחים אלה כדי לשפר את הניידות של אנשים מבוגרים במרחב הציבורי התוך־מבני והחיצוני

 

התכנון המושלם לדיירים עירוניים שנתמך במדע חקר המוח (חברת ג'וי ונצ'רס)

שיתוף פעולה עם פרופ' סימון שמאי צורי (אוניברסיטת חיפה) ועם ערן חן (משרד אדריכלות ODA) ונעמה צור

מחקר רב־תחומי המשלב ארכיטקטורה, תכנון עירוני ומדעי המוח המכוון לרווחתם של דיירים עירוניים ועריכת ניסויים במציאות מדומה. מחקר זה נועד להבין את ההשפעה של סביבות ארכיטקטוניות חלופיות בקני מידה שונים על התחושות והתפיסות האנושיות. המטרה היא ליישם את התוצאות הנתמכות מבחינה מדעית כקווים מנחים לעיצוב לשם שיפור סביבות עירוניות קיימות ופיתוח עיצוב טוב יותר בעתיד.

 

מודל לתפיסת המשתמש וניתוח ויזואלי תלת־ממדי של מעטפות בניין בסביבה עירונית צפופה (הקרן הלאומית למדע)

פיתוח ניתוח ויזואלי ומרחבי הניתן לכימות וסימולציות של תפיסה אנושית של הסביבה הבנויה בקני מידה רבים: מיחידת הדיור הקטנה ביותר למקבץ יחידות ועד לקנה מידה של שכונה.

פיתוח כלי תכנון ממוחשבים מבוססי תפיסות עיצוב הנתמכים בניסויים במעבדת מציאות מדומה מבוקרת. אופטימיזציה גיאומטרית מבוססת נראות והערכות של מיקור המונים.

 

ניתוח ויזואלי משולב ובניית מודלים למערכות סביבתיות ואורבניות בכל הנוגע לפריסה ולפונקציונליות של מרחבי פנים (הקרן הלאומית למדע)

פיתוח ניתוח משולב ומודל למערכות סביבתיות בכל הנוגע לפריסה מרחבית ופונקציונליות של מרחבי פנים: שילוב של אינדקס פתיחות מרחבית מתקדם (ניתוח נראות תלת־ממדי) בתוך סביבות של מידע גיאוגרפי גיאו־ויזואלי מציאותי והערכה אל מול חוות הדעת סובייקטיבית של הדיירים.