מעבדת urbaNest לדיור ציבורי ושיתופי

מעבדת urbaNest לדיור ציבורי ושיתופי

שימוש חוזר אדפטיבי בשטחי משרדים קיימים ובבניינים ריקים יכול לסייע בהתמודדות עם המחסור החריף בדיור זול במרכזים עירוניים. שיפוץ בניינים קיימים לטובת דיור יכול לקדם ערים בנות־קיימא מבחינה סביבתית על ידי שימוש חוזר במבנים קיימים, מיקסום השימוש בתשתיות קיימות, צמצום פסולת בניין ומניעת פליטות פחמן דו־חמצני בשל בנייה חדשה. יצירת קהילה תוססת בשכונות עירוניות מרכזיות יכולה להפחית את נסיעות יומיות, לקדם אורח חיים בריא יותר ולתמוך בכלכלות מקומיות עבור מי שידם אינה משגת כיום.

מגפת הקורונה חשפה ביתר שאת את הצורך בדיור עירוני חסכוני וגמיש למגוון משתמשים, החל בסטודנטים צעירים וכלה בקשישים. כדי להתכונן למגפות עתידיות ולהגיב לשינויים הדרמטיים בצורכי הדיור ובהזדמנויות, מחקר זה נועד לפתח אבות טיפוס חדשים לדיור עירוני.

במסגרת מחקר זה, שיתנהל כמחקר באמצעות תכנון, יפותחו מיקרו יחידות מגורים באריזה שטוחה וינוסח חזון חדש ורדיקלי לנדל"ן עירוני על פיו ניתן להחזיק בבעלות על דירה ובה בשעה לשכור את השטח שעליו היא ניצבת. אין לראות ב-urbaNest מעבדה לשיכון חירום זמני אלא פתרון לטווח ארוך של מגורים עירוניים ברי־השגה.

יחידות המיקרו שאנו מפתחים עומדות בקריטריונים הבאים:

  1. היחידות ייבנו מחומרים ממוחזרים או ברי־מחזור.
  2. היחידות צריכות לעלות פחות מ -500 דולר למ"ר.
  3. יש לייצר את היחידות באופן דיגיטלי כך שניתן יהיה לייצר אותן מרחוק וכך ליצור תעסוקה מקומית ולמזער את העלות הסביבתית של משלוח. הטכנולוגיות יוגבלו לאלה הקיימות ב- Fablabs ברחבי העולם.
  4. יש לתכנן את היחידות לשילוח באריזות שטוחות, כדי להקל על הטיפול וההובלה.
  5. על היחידות להיות מתוכננות להרכבה קלה על ידי צוות של ארבעה אנשים לא מאומנים, באמצעות כלי עבודה פשוטים וחוברת הוראות.
  6. יש לתכנן את היחידות לפירוק ובנייה מחדש ללא שנמוך האיכות. הבעלים חייבים להיות מסוגלים להעביר את היחידות שבבעלותם לאחסון לטווח קצר או ארוך או להרכיב אותן מחדש במיקום חדש.
  7. על היחידות להיות מתוכננות לזרם חשמלי של 12 וולט ליעילות אנרגטית, וכן לעמידה בתקני בידוד אקוסטיים ותרמיים עדכניים.

קבצי ה-CAD/CAM יהיו זמינים למעצבים ו"מייקרים" בכל העולם כדי להתאים, לשנות ולשפר את הקוד לצורך התאמה לתנאים התרבותיים, הרגולטוריים והאקלימיים המקומיים. אנו צופים שנוכל לחקור את השינויים והתמורות של התכנון בתרבויות ובסביבות שונות וכן את ההשפעה הכלכלית והחברתית של מודל חדש זה לדיור עירוני.

כתוצאה מכך, אנו מקווים לעודד תעשיות מקומיות ברחבי העולם לעבור לתכנון אדפטיבי, ייצור, הרכבה/ פירוק, תחזוקה, אריזה ואחסון של יחידות המיקרו.

מעבדה זו מנוהלת על ידי ד"ר דן פרייס, אדריכל ותלמיד של דיור חברתי ושיתופי. פרייס הקים ומנהל את הסטודיו לתכנון-בנייה בטכניון שבו הסטודנטים מתכננים ובונים מבנה קטן יחד עם ולטובת קהילות מוחלשות.