החייאת כפר מעלול – שחזור שכבות היסטוריות של העבר תוך כדי שימור הנוף הקיים כיום

פרויקט גמר 2023

כפרים נטושים מהווים חלק בלתי נפרד מהנוף התרבותי וההיסטורי של ארץ ישראל. כך שהם מזכירים ומתעדים את החיים שהיו לפני שנת 1948. ככל שהזמן חולף, המודעות לקיומם של כפרים אלו הולכת ופוחתת עקב מחיקת המרחב הפלסטיני ההיסטורי משטחי המדינה. ובכך חלק מהכפרים הנטושים נהרסו ובנו במקומם ישובים חדשים, וחלקם נשתל בהם יערות אורנים ע"י קק"ל. כל זה הביא להתפוגגותם בתוך היערות וההתחדשות העירונית שמתקיימת מסביבם.

בתור ילדה קטנה, אחד הדברים המוטמעים בזיכרוני, הוא הישיבה הקבועה עם סבתא וההקשבה לסיפורים שלה על חיי הכפר מעלול, ועל הוצאת משפחתנו משם. זיכרונות אלו נתנו לי להבין שהפנמת הסיפורים של כפרים נטושים, מהווה חלק חשוב למניעת ההתפוגגות שלהם. ומכאן נבעה סוגיית הפרויקט, שמטרתה לשמר את הקיים ולשחזר את סיפורי העבר בכפרים נטושים, על ידי יצירת מרחב אחיד שקושר בין שני הרכיבים ונותן להם להתבטא בצורה הכי מתאימה למרחב. בכדי ליישם זאת, בחרתי בכפר מעלול. כך שמעבר לחיבור הרגשי כלפיו, המיקום שלו הוא אידיאלי לעשות זאת בגלל שהוא מוקף ביערות וכפרים מתפתחים.

כפר מעלול ממוקם במורדות הדרומיים של הגליל התחתון. והוא מורכב מרבדים שונים שהעניקו לו את האופי המיוחד. חלקם מתבסס על עובדות היסטוריות או פיזיות שיש להם הוכחה, והשאר מתבסס על סיפורי פליטי הכפר. לאורך הזמן, מעלול חוותה מאבק גדול על השטחים שלה מול המדינה, וזה נגמר בהפקעת הקרקעות, הוצאת האנשים מבתיהם, ופיצול שטחי הכפר לשני חלקים שנקטעים על ידי כביש 75. כיום, חלק משטחי הכפר נחשב ליער בבעלות לקק"ל, והשאר נחשב לשטחים חקלאיים ששייכים לכפרים מסביב.

הפרויקט מציע יצירת שביל היסטורי שמטייל בין שרידי הכפר. שביל זה משחזר את הזיכרון הקולקטיבי ומיצר חיבור בין הדורות השונים. מטרתו העיקרית היא החזרת החיים לכפר מעלול והפנמת סיפוריו לכל מי שמבקר בו. 

הנחיית עבודה
פרופ"ח אורח דפנה גרינשטיין
פרופ' אורח ברברה אהרונסון
אדר' נוף עליזה ברוידא
אדר' נוף תמר דראל פוספלד
הנחיית מחקר
ד"ר שירה וילקוף
לומא חאיק
מסלול אדריכלות נוף

פרויקטים נוספים בסטודיו