עיר של מטה, עיר של מעלה

פרויקט גמר 2022

משבר הדיור בארץ ובעולם והמחסור בשטחי בניה הן בעיות שהתחילו כבר במהפכה התעשייתית עם תהליכי העיור המוגברים, והחשיבה מחדש על העיר כסוגיה תכנונית, שיצרה מודלי ערים חדשות שניסו להתגבר על הבעיות שהציבה העיר – צפיפות ותחלואה – מודלים שיצרו ערים גנריות, חזרתיות, שמפרידות בין המגורים והתעסוקה; הפרדה שהביאה לעליית חשיבות כלי הרכב ששמה את משטחי האספלט במרכז.  עם התפתחות טכנולוגיות הבנייה – ובמיוחד פיתוח המעלית – פותח בארצות הברית גורד השחקים: מבנה שאפשר לשכפל את האתר כלפי מעלה, כשכל קומה הופכת לאתר בתולי חדש ומאפשרת לבנות עיר בתוך עיר. יחד עם זאת, הגודל המסיבי והגמישות התכנונית של המגדל הביאו לקונפליקט עם מפלס הרחוב והחיבור לעיר.

הקונפליקט הביא לביקורות, חשיבה שוב על העיר, והבנה שהעיר היא לא רק מגורים, אלא היא המגוון והגמישות שמפלס הרחוב מאפשר לפעולות אורבניות – דבר שהערים המודרניות לא הצליחו לייצר. אך הצורך ההולך וגובר בבניה גורם לכך שערים ממשיכות להישען על המגדל כפיתרון ובכך הערים הפוסט-מודרניות הולכות וממשיכות לאבד את הקשר בין האדם למפלס הרחוב.

העיר תל אביב נוצרה כעיר אנכית המאופיינת בבנייה נמוכה ובקומת קרקע שוקקת חיים, אך בעשורים האחרונים היא עוברת מהפך ועל דופן איילון נבנית "עיר מגדלים“: בנייה המאופיינת בגורדי שחקים הנבנים במרחקים שונים, עם חזית רחוב לא מוגדרת ושטחי ביניים מבוזבזים – שלא מצליחים לייצר מפלס רחוב ראוי. מסוף 2000 נמצא במיקום מיוחד המחבר בין תל אביב, רמת גן וגבעתיים, ונמצא בלב ערי המגדלים של גוש דן מצד אחד, ולצד העיר האנכית מצד שני. באתר קיים מספר גדול של אמצעי תחבורה ציבורית,  כשיש תב“ע המחברת את כולם למרכז תחבורתי אחד גדול, ולצידו מספר גורדי שחקים נוספים שימשיכו את קו עיר המגדלים של דופן איילון, כשמפלס הרחוב שוב נעזב לטובת המגדלים. הפרויקט רואה באתר פוטנציאל חיבור בין שתי הערים של תל אביב, עם צורך בעיבוי מסיבי ופוטנציאל עירוני גדול עם החיבור למרכז התחבורה.

החיבור בין שתי סוגי הערים נעשה על ידי עיר ורטיקלית – בניין המחבר כמה פרוגרמות עירוניות, ומייצר שכפול של קומת הקרקע כדי לייצר עוד מפלסי רחוב. הפרויקט עושה זאת על ידי שימוש בפודסט עירוני: שבע קומות מסד ציבוריות המתקשרות למרכז התחבורה, למפלס הרחוב ולעיר הקיימת הנמוכה ומעליו מגדלי מגורים ומשרדים. בכך, קומת הגג של הפוסדט העירוני הופכת להיות קומת קרקע נוספת בקומה השביעית המייצרת את אותה גמישות עירונית ותסיסות שמייצר הרחוב ובכך והיא מחברת את המגדלים בחזרה למפלס הרחוב.

הנחיית עבודה
פרופ' ברכה חיוטין
פרופ"ח אורי הלוי
הנחיית מחקר
אדר' אלעד הורן
עמית דמרי
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים

פרויקטים נוספים בסטודיו