ליפתא, ניסוי של שלום

פרויקט גמר 2022

ליפתא, ניסוי של שלום

בעקבות המלחמות אלפי אנשים נאלצים לעזוב את ביתם לחיפוש אחר מקלט בטוח להם ולבניהם, משארים אחוריהם חורבות של זיכרון.

התודעה נמחקת, ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצח החזק, ועם השנים האמת נהיית חד צדדית, הכחשה ושכיחה של האחר נעשית באופן מתוכנן מראש.

הרגע בו נגמרת המלחמה ואנשים ירצו לשוב לארץ מולדתם ולמקום בו גדלו מעניין אותי. זהו רגע של מפגש לאחר זמן רב של פרידה וגעגוע. פה כדאי שיהיה משפט שמתאר מקום עזוב שכזה באופן כללי ומייחס להיבטי המרחבי-סביבתי-אדריכלי שלו.

ונשאלת השאלה; כיצד מחיים מחדש מקום נהרס, ואיך מחזירים אליו את רוח העבר?

הכפר ליפתא, בכניסה הצפון מערבית לירושלים, נהרס וננטש לאחר הנכבה של 48 ולכן הוא תקדים מתאים למענה לשאלה זו.

ליפתא היום הוא כפר ערבי נטוש ששומר במידה רבה על שלמות הרקמה הכפרית שלו. הוא נמצא על ציר יפו ירושלים, והכיל ב1948 כ 2500 תושבים שעבדו בחקלאות ועבודות בנייה. הבתים בליפתא בנויים אבן וקמרונות ברובן ועם השנים אמצו שיטות בנייה של בטון וברזל, הכפר מסמל קפסולה בזמן שאפשר במרחק צעידה לראות היסטוריה של התפתחות אם בסגנון הבנייה ואם באורח החיים.

הכפר עבר כמה גלגולים בעבר, גירוש, התנחלות, הוגדר כשמורת טבע, וב 2006 רצו להרוס אותו ולהפוכו לשכונת עשירים של ווילות ובתי מלון!

חורבות הכפר עדיין עומדות ומספרות את הסיפור שלא נשכח, הסיפור ש מורישים אותו עם הדורות, סיפור של עם שגורש בין יום ולילה, סיפור של סילוק ושל שכחה.

הפרויקט שלי מציע לתכנן את ליפתא כמרחב מורשת וזיכרון של הנכבה אל מול יד ושם ומוזיאון ישראל ומייצר בכך מארג סיפורי של המקום הפלסטיני לצד הישראלי. בפרויקט אני מציע מסלול תודעתי שמתחיל בכניסה עילית בכניסה ההיסטורית במעבר בתעלה ארוכה ומוחשכת המסמלת את היצאה מהחושך אל האור ומהעבר לעתיד. המסלול עובר דרך המעיין ההיסטורי, מי נפתוח, שהופך לגינה ציבורית, ומשם אנו צועדים במרחבי ההרס והזיכרון בהמשך הדרך.

הפרויקט מחולק לאזורים, אזור קבלה וארחה, אזור מרכז המורשת, אזור החורבות וההרס, ואזור בית המלון.

עקב השפה הייחודית של הכפר והרגישות שלו החלטתי לשמר את המבנים ולתוך כמה מהם לשפוך חיים, פעולה של שיפוץ ושחזור נעשית במקום , ועל ידי החלוקה הפרוגרמתית אני מכניס התערבות בשפה ובחומר של העבר. ובאזור החורבות אני מדגיש את ההרס עוד יותר ומבליט אותו על ידי שימוש בפלדת קורטן אשר מעיד על בלאי ודיכוי של חומר עם הזמן בדיוק כמו ליפתא. ארגון מחדש, שיפוץ, שחזור, שימור של הכפר וחיזוק עניין השיטות.

הנחיית עבודה
פרופ' ברכה חיוטין
פרופ"ח אורי הלוי
הנחיית מחקר
אדר' אלעד הורן
עבד עתאמנה
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים

פרויקטים נוספים בסטודיו