שביל איתן | תכנון אסטרטגי להתמודדות עם שריפות הענק בהרי ירושלים.

פרויקט גמר 2022

בשל משבר האקלים, ישנה עלייה באירועי השריפות הקיצוניות בכל רחבי העולם. באוגוסט 2021 פרצה שריפת ענק בהרי ירושלים. השריפה גרמה לפינוי של אלפי תושבים מבתיהם, ובניהם דיירי בית חולים 'איתנים'. במהלך השריפה נשרפו 11 אלף דונם, ונגרם נזק עצום ליערות. השריפה חשפה טרסות עתיקות המעלות תהיות כיצד לשקם את היער לצד הרבדים ההיסטוריים ואיך יראה הנוף המיוער העתידי בעידן של משבר האקלים.

ההתמודדות עם שריפות בארץ נעשית בעיקר ע"י שימוש באזורי חיץ. מניתוח לקחי השריפה כוחות הכיבוי לא היו מודעים לאזורי החיץ הקיימים בתוך היערות. לו היו משתמשים בהם היו מצליחים לבלום את האש מוקדם יותר, כך שהיא לא הייתה מתקדמת לכיוון היישובים והרס גדול היה נמנע. קושי נוסף בהתמודדות עם שריפות הוא גידול האוכלוסין, אשר מוביל להגדלת הממשק בין היישובים ליערות ומעלה את הצורך בהסתכלות מערכתית על אזורי החיץ סביב היישובים.

הפרויקט מציע להתוות שביל שיסייע להתמודד ולמנוע שריפות עתידיות תוך העלאת המודעות לתהליך שיקום היער והמעבר ליער בר קיימא. השביל יחבר בין היישובים סביב היערות וישזור את אזורי החיץ למערכת מובנית. במקרה של שריפה, השביל יתפקד כחיץ, תוך שימוש בצמחייה עמידה לאש ונקודות חיבור לאספקת מים. תפקידו לשמש כדרך מילוט וכדרך להכנסת כוחות הכיבוי. בימים כתיקונם, השביל ישמש כשביל הליכה שיחשוף את המשתמשים לתהליך שיקום היער. השיקום ישלב ערכים אקולוגיים על ידי קידום המעבר ליער בר קיימא, וכן ערכים היסטוריים על ידי שימור הטרסות העתיקות ושיחזור הבוסתנים. השביל יעבור דרך ארבעה ממגדלי תצפית האש של קק"ל, ששימשו בעבר לאיתור שריפות. על ידי הליכה בשביל ודרך נקודות התצפית, המבקרים יתחברו מחדש לנופים הסובבים אותם וילמדו על הרכב היער – פסיפס של תצורות נוף היוצרות יחד מערכת איתנה להתמודדות עם משבר האקלים ושמירה על הטבע שלנו.

הנחיית עבודה
אדר' נוף מתניה ז"ק
אדר' נוף עליזה ברוידא
אדר' נוף איזבלה לוי
הנחיית מחקר
ד"ר שירה וילקוף
גלי ורדי
מסלול אדריכלות נוף

פרויקטים נוספים בסטודיו