עכו – להגדיר מחדש את קשר התושבים-עיר-ים

פרויקט גמר 2022
הנא עואד

ציר הזמן של עכו העתיקה הוא בן אלפי שנים, ובכל עידן – תמיד היה מבצר חסין. הים שמקיף את חצי האי שהיא העיר העתיקה, הוא חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני, מאורח החיים והתרבותם של התושבים ותמיד היה הסיבה לגדולותה ולתפקידה של עכו בכל תקופה. עם זאת, הקשר של האנשים עם הים עובר מתח מתמיד וניסיונות לגדום אותו. קשר חזק זה הוביל את הפרויקט לבחון תפקיד חדש לכוח הים – כמניע בתוך העיר.

פרויקט זה מציב את השאלה: כיצד ניתן לתת ביטוי חדש לקשר בין העיר, התושבים והים אשר ישמר את המורשת המקומית ובאותה עת יסלול דרך לעתיד בר-קיימא לעכו העתיקה?

העיר העתיקה של עכו בנויה באופן ייחודי – עיר על גבי עיר, שכבה על גבי שכבה. הרבדים הכי בולטים שלה הם – העיר הצלבנית הסמויה ששמורה כמעט במלואה מתחת למפלס הרחוב של היום, שעל בסיסיה בנויה העיר העות'מאנית שטמנו את העיר הצלבנית לאחר הרס התקופה הממלוכית, שעליה נוספו עוד ועוד רבדים מאז תקופת המנדט הבריטי ועד היום. הפרויקט חוקר את עכו העתיקה ומציע את השכבה הבאה לעיר.

כמיטב יכולתי, ובליווי המורכבות של העיר העתיקה, רציתי לבחון מה פירושו של שימור בעיר העתיקה ולנסות לקחת את זה צעד נוסף לכדי התחדשות. חלק מהרצונות שלי הוא העברת ביקורת על ההתמסחרות הנוכחית של עכו כעיר של תיירות, דבר שהופך את יופיה אל סוג של אסתטיות משוטחת, וגורם לעיר העתיקה לאבד חלק משמעותי מזהותה.

הבתים ודרכי הפרנסה של תושבי העיר מאוימים באופן מתמיד, וכל תכנית נוכחית ועתידית לעכו בעיקר משרתת את התיירים לעומת התושבים. הפרויקט בא להציע תכנון שיותר מכוון לצרכי הקהילה במוקדי התערבות אסטרטגיות, שהופכים את כוח הים לאנרגיה, מאחסנים ומחלקים אותה לסביבת כל מוקד – באותו עת הפיכת מוקדים אלה לאטרקציות.

הרצון שלי בפרויקט זה הוא להציע דרך הסתכלות חדשה לעיר העתיקה. אינסטינקטיבית אולי נרגיש קצת סקפטים ליכולתה להצליח, אבל אחריותנו, לדעתי, היא לנסות. היא דרך הסתכלות שמציעה חזון שונה מהחזון הנוכחי לעיר, ובתקווה, חזון שיותר משרת את התושבים, מעשיר ומחזק את העיר – כך שמבקרים ייסתקרנו ויימשכו אליה, ויכירו את עכו האמיתית.

הנחיית עבודה
פרופ"ח גבי שורץ
ד"ר דקלה יזהר
הנחיית מחקר
ד"ר רונן בן אריה
הנא עואד
הנא עואד
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים
הנא עואד
הנא עואד
הנא עואד

פרויקטים נוספים בסטודיו