עולם תחתון ( العالم السفلي )

פרויקט גמר 2023

פחד , חוסר בטחון ,חרדה , דאגה – אלו הרגשות שאני מרגישה בכל פעם שאני נמצאת בבית ושומעת ברקע קול של ירי שלא ידוע לאיפה הוא מופנה . פעם לשמיים, פעם לבית של השכן ברחוב הסמוך, ופעם אפילו לסופר מתחת לבית שלי. ורשימת האירועים האלה ארוכה  ולא מסתיימת פה. ישר לאחר שמיעת הקול, אנחנו מתחילים בבית לחפש את המקור של הירי, ואם כולם בבית. רק לאחר שאנחנו וודאים שכולם במקום הבטוח בבית, אז הסערה נכבית ואנחנו חוזרים להמשיך את היום כאילו כלום לא קרה.

בתקופה האחרונה נושא האלימות הפך לחלק עיקרי בשיח היום-יומי של האזרחים הפלסטינים במדינה . וכל יום המצב מחמיר יותר ויותר  .

השנה הנוכחית היא שנת שיא של פשיעה ואלימות בחברה הערבית. כל הקורבנות  הם תולדה של פשיעה ואלימות שמשגשגות במקום שבו המדינה אינה נוכחת. ובדיוק במקום הזה הפרויקט נולד , ג'לג'וליה הכפר שלי הנקודה החמה והמסוכנת עבורי ועבור כל מי שחיי שם . בשנים האחרונות תושבי ג'לג'וליה וכפרים ערביים רבים חשים פחד יומיומי מלהיות מחוץ לבית שלהם .בעקבות תהליך החקירה והחוויה האישית הגעתי למסכנה שהמרחב בו אנו חיים אינו מספק את ההגנה הנדרשת. התחושה שבכל מקום ובכל זמן עשוי להתרחש אירוע טועה מאיימת על חיי היומיום. על רקע זה, הפרויקט "עולם תחתון" נוצר כדי ליצור תשתית חדשה ובטוחה, מקבילה למרחב הנוכחי שאיבד את יכולתו לספק את ההגנה הנדרשת.

הפרויקט מייצר רשת תת-קרקעית חדשה המחברת את המוקדים החשובים והחיוניים בכפר . הרשת מאפשרת מעבר תת קרקעי בטוח . נוסף לכך, ישנה שכבה של מרחבים ציבוריים תת-קרקעיים, אשר בשל המגבלות הנוכחיות, לא יכולים לפעול בצורה מלאה.

הפרויקט "עולם תחתון" מתמקד בדרכים כאשר אחי משתמשת בהם יומיומית. ומנסה לשפר הבטיחות של דרכים אלו, שנהפכו להיות סביבה מסוכנת בעקבות אירועי פשיעה . על מנת להפוך את הדרכים לבטוחות, הפרויקט משתמש במרחבים כמו תעלות מנהרות, ואזורים תת-קרקעיים. מרחבים אלה מתבוססים  על שיטות הגנה ידועות במצבי חירום ומלחמה , מצבים אלו דומים למה שמתרחש במרחבים שאנו חיים בהם היום .

הרצון שלי בפרויקט הוא להוות נקודת אור לבעיה שנראית לא פתירה, ובאמצעות יצירת מציאות קיצונית, תהיה אפשרות לעורר את תשומת ליבם של הרשויות ומסדרי הבטחון, ולהביא להבנה רחבה יותר לצורך לספק אבטחה וגישה בטוחה לכל האזרחים.

הנחיית עבודה
אדר' שמעיה צרפתי
אדר' ישי וול
הנחיית מחקר
ד"ר אור אלכסנדרוביץ'
שדן ג'יוסי
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים

פרויקטים נוספים בסטודיו