דָּרוֹם זֶה הַצָּפוֹן הֶחָדָשׁ

פרויקט גמר 2021
דָּרוֹם זֶה הַצָּפוֹן הֶחָדָשׁ

לאורך ההיסטוריה, מפות שימשו ככלי להתמצאות האדם במרחב, אך שימשו גם כוח פוליטי- הגדרה במפה מי למעלה ומי למטה מייצרת תודעה לגבי המרחב. במקרים רבים אזורים הנמצאים בחלקים העליונים של המפות – "צפוניים"  נחשבים כמוצלחים יותר מאזורים "דרומיים". הסוגיה באה לידי ביטוי בקני מידה משתנים – בעולם, יבשת, מדינה, עיר ושכונה. בימינו, גם למדיה כוח בעיצוב הבניית התודעה של המרחב. ערוצי תקשורת משמשים ככלי להשפיע על דעות, אמונות או פעולות. 

מטרת הפרויקט היא לפעול נגד המוסכמות המרחביות, תוך התמקדות במימד הזמן, מימד צפון – דרום ומימד מעלה – מטה. היפוך המפה, כשהדרום למעלה, דבר שלא שגרתי בעולם המערבי, יכול לערער את תפיסת עולמנו – העולם נתפס ומתפרש אחרת. קריאת מפת העולם כשהדרום למעלה מעלה תהיות לגבי הסביבה הפיסית שכנראה הורגלנו לתפוס בצורה מסוימת. ככלי תכנוני, היפוך המפה משנה את תפיסת המרחב של המתכנן כיוון שהסביבה הפיסית מתפרשת אחרת וניתן למצוא בה פוטנציאל לפיתוח אזורים שלא היו ניכרים לעין לפני כן. תת הקרקע לרוב לא נתפס כמרחב מחייה איכותי, אלא מרחב "להסתרת" תשתיות מהמרחב הציבורי. במקרה של היפוך, הוא יכול להיות חלק ניכר מהעיר ולכלול מרחבים איכותיים. מתחת לאדמה אין מוסכמות מרחביות המוכרות לנו, כמו השמש וכיוונה בשמיים, ו"שכחת" המיקום מאפשר לאנשים לייצר תודעה חדשה על המרחב.

אשקלון, העיר הדרומית ביותר לאורך חוף ימה של ישראל הייתה עיר נמל חשובה לאורך ההיסטוריה. כיום, העיר נמצאת על קו העימות בין עזה לישראל, ונתפסת אצל רבים מאתנו בתודעה כעיר נחלשת ומופגזת רקטות. יצירת עיר תת קרקעית עצמאית בין אשקלון לעזה המבוססת על תשתית המנהרות כמטרו באה לידי ביטוי בקני מידה שונים: ברמה האזורית – חיבור תת קרקעי בין אשקלון לעזה יכול להחיות את שתי הערים. ברמה העירונית- חשיפת תל אשקלון, אתר ארכיאולוגי חשוב ועשיר שנותר עד היום בלתי מפותח ומחוץ לתודעה הציבורית. ברמה השכונתית – פיתוח תת הקרקע בשכונת שמשון הדרומית הנחלשת, ליד התל ההיסטורי, יכול לחזקה.

היפוך המוסכמות המרחביות בין אשקלון לעזה בעל פוטנציאל להתממש במקומות נוספים, כאקט לחיזוק ערים.  פיתוח ערים תת קרקעיות עצמאיות, שלא תלויות במתרחש מעלה, בעלות מספר יתרונות: חוסן בשעת מלחמה או משבר אקלים, זמינות עתודת מרחבי תת הקרקע לעומת הקרקע ויצירת תודעה חדשה של הסביבה הפיסית המנותקת ממוסכמות מרחביות המוכרות לנו.

הנחיית עבודה
אדר' שמעיה צרפתי
אדר' ישי וול
הנחיית מחקר
ד"ר אור אלכסנדרוביץ'
עדן רוטברט
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים
דָּרוֹם זֶה הַצָּפוֹן הֶחָדָשׁ
דָּרוֹם זֶה הַצָּפוֹן הֶחָדָשׁ

פרויקטים נוספים בסטודיו