זרועות רובוטיות בעתיד האדריכלות

פרויקט גמר 2021
זרועות רובוטיות בעתיד האדריכלות

כשנוסעים בארץ כל כך הרבה ערים נראות אותו הדבר. הערים שונות אחת מהשנייה, בתנאי הסביבה שלהן ובאקלים שלהן, אך המבנים כמעט ולא משתנים ממקום למקום. הבניינים האלו נבנו כך בעיקר בגלל יתרונות של ייצור תעשייתי זול שנובע מהרפטטיביות של החומרים והאלמנטים האדריכליים. שיטות הבנייה האלו היו מספקות עד עכשיו ויש להם יתרונות מסוימים. אולם, טכנולוגיות העתיד יאפשרו לייצר מבנים נכונים יותר, בעלי יתרונות רבים בהשוואה למבנים המוכרים.

לבנייה באמצעות זרוע רובוטית יש הרבה מאוד יתרונות. הזרוע הרובוטית יכולה לעקוב אחר כל קו, בין אם הוא ישר ובין אם הוא מעוגל או מתפתל. בפרויקט הזה בחרתי להתמקד בעיצוב המעטפת של הבניין בגלל שמדובר באלמנט מרכזי בהשפעה שלו על פנים ועל חוץ הבניין. מדובר באלמנט התווך שבין הסביבה האורבנית לסביבה הפרטית של האדם. מדובר באלמנט שמתייחס לאקלים החיצוני ומייצר אקלים פנימי, לכן החשיבות שלו מירבית בתכנון הבניין.

בחרתי לייצר מעטפת שנייה לבניין, כשכבה חיצונית לקירות מסך. הפרוגרמה כוללת עירוב שימושים, בכדי לאפשר מגוון של אזורים שונים אלו מאלו לצורך חקירה של צורת המעטפת המשתנה בהתאם לכל אחד מהם. דרישות החלל של משרדים, שונות מהדרישות של מגורים, של קומת מסחר, של מסעדה ושל אולם אירועים. המעטפת עוצבה על ידי קוד שהתחשב בפרמטרים אקלימים הקשורים בקרינת השמש ובעוצמת הרוח. בגלל השוני האקלימי בין הכיוונים השונים של הבניין, הוא ניראה אחרת מכל זווית התבוננות. נוצרים חללים מוצלים וחללים מוארים בהתאם למיקום שלהם ביחס לתנועת השמש בשמיים. והמעטפת מעניקה לבניין מראה ייחודי.

השתמשתי בזרוע רובוטית מסוג UR5e, באמצעותה ביצעתי ניסויים רבים בהדפסה שהוכיחו את היכולת שלה לייצר אלמנטים אדריכליים מורכבים, ובסופו של דבר הדפסתי מודל בקנה מידה של 1:50 של מעטפת הבניין שעיצבתי.

הנחיית עבודה
פרופ''ח אורח איתן קימל
אדר' דיוויד רובינס
הנחיית מחקר
ד"ר יונתן דורטהיימר
לילך פורגס
לילך פורגס
מסלול ארכיטקטורה ובינוי ערים
זרועות רובוטיות בעתיד האדריכלות
זרועות רובוטיות בעתיד האדריכלות
זרועות רובוטיות בעתיד האדריכלות

פרויקטים נוספים בסטודיו