העיר האווירית
העיר האווירית. פרוייקט מטרופוליני-עירוני-מקומי, מציע גישה חדשה לשדות תעופה בישראל. שדה התעופה כמרכז עירוני, כקטליזטור להתרחשות, צמיחה וחדשנות וכעוגן בסביבתו. בהתבססות על קונספט האירוטרופוליס, שדה התעופה של מטרופולין הצפון מציע מתחם עירוני חדש בסביבתו, כזה הנשען על תשתית השדה, יחד עם קישוריות מטרופולינית בזכות הרכבת הסמוכה והתחבורה הציבורית. האירוטרופוליס הוא קונספט שמציע מודל פיתוח עירוני המתמקד בשדה התעופה כמרכז הפעילות הכלכלית. התפיסה שואפת ליצור רשת יעילה ומקושרת של עסקים, תחבורה ואזורי מגורים המרוכזים סביב שדות תעופה. המודל מכיר בכוח הכלכלי של שדות תעופה ומנצל אותו ליצירת מרכז עירוני.
בפרוייקט העיר האוירית אשיים אסטרטגיה למענה על השאלה-
כיצד ניתן לתכנן שדה תעופה משלים לנתב"ג שיהווה זרז לפיתוח מטרופוליני ועירוני?
הצורך בשדה תעופה משלים לנתב"ג בישראל הוא בהול. שדה התעופה המשלים צריך להכיל כמות אדירה של נוסעים בשנה, כ-20 מיליון. לבחינת אתרים פוטנציאלים לשדה התעופה החדש, נערך בשנת 2017 סקר אתרים שסקר מגוון אפשרויות למיקום שדה תעופה משלים. תנאי הסף שעל פיהם בחרו את האתר היו כלים מדידים- טכניים, ובעזרתם צומצמה הרשימה לשני אתרים אפשריים- שדה התעופה הצבאי נבטים ובסיס רמת-דוד.
פרוייקט העיר האוירית מציע להוסיף תנאי לבחינת ובחירת מיקום שדה התעופה- כזה הבוחן את ההשפעה העתידית על הסביבה ואופייה. בשל הגודל העצום הצפוי לתשתית זו, יש לחשוב על השפעות עתידיות אלה ועל התכנית האסטרטגית של המדינה לכל איזור, ולבחון, האם תשתית שדה"ת עומדת בקנה אחד עם אסטרטגיה זו.
בשל ההבנה כי שדה התעופה יהווה זרז לפיתוח סביבתו, בין אם זה פיתוח תשתיתי, תעסוקתי, גידול אוכלוסיה, עליית מחירים, ביקוש לעומת היצע מגורים, עלינו לשקול פרמטר של תמורה אופטימלית לסביבה. תמורה זו באה לידי ביטוי בייצור מקומות העבודה, הסביבה התחבורתית והקישוריות שהם אלמנטים חשובים שיש לחשב בבחירת המקום האופטימלי. לשדה תעופה השפעה בקנה מידה רחב הרבה יותר משטחו ויש למצוא מקום מועדף שייהנה וינצל את השפעות אלה ולא ייצור עומס וחוסר התאמה בשל אופי המקום. מתוך כל אלה נבחר אתר עמק זבולון- מתחם המשיק למטרופולין חיפה- בין קריות המפרץ לעכו, כמפרק המחבר את סהר המפרץ באסטרטגיה העתידית, וגם כזה המקושר תחבורתית ועירונית מהרגע הראשון.
שדה התעופה המתוכנן יהיה חלק ממרכז של מתחם שמכיל תעסוקה, מסחר, פנאי, בילוי ותיירות. בדרך זו התשתית המאסיבית נותנת ערך מוסף לעיר ומנצלת את מרכזיותה ליצירת מרכז חדש.