סיגל פלח: שינויים לתוכניות סטטוטוריות: השוואה בין לאומית של החוק והפרקטיקה

סיגל פלח: שינויים לתוכניות סטטוטוריות: השוואה בין לאומית של החוק והפרקטיקה

בכול חוקי התיכנון והבנייה והתוכניות הסטטוטוריות קיים מתח מובנה בין הצורך לספק וודאות משפטית ליזמים לגבי זכויות הבנייה לבין הצורך בגמישות שתאפשר לשנות את הכללים כדי להגיב לתנאים משתנים בעיר. בשנים האחרונות, הצורך בגמישות גובר בשיח המחקרי, לאור העובדה שמתכננים עירוניים מתמודדים עם מורכבות גוברת ואי ודאות לגבי מגמות העתיד.

מחקר זה הוא הראשון הבוחן באופן השוואתי בין לאומי את יחסי הגומלין בין היבטים שונים של גמישות במערכות תיכנון רגולטוריות. ההתמקדות היא בגמישות פרוצדורלית מבחינת הכושר לבצע שינויים לתוכניות סטטוטוריות. לצורך ההשוואה נבחרו שלוש מדינות (או תת-מדינות עצמאיות): מדינת ויקטוריה באוסטרליה, אזור פלנדריה בבלגיה, ומדינת פולין. בכול מדינה מידת הגמישות נבחנת באופן מישפטי ואמפירי על ידי ניתוח ההליכים באישור תיקונים לתוכניות, כולל מישכי הזמן הנדרשים. הפרספקטיבה ההשוואתית מספקת מידע אודות ההבדלים בין מערכות תיכנון ובנייה בכושרן להתמודד עם הצורך בשינויים, ומאפשר למידה הדדית.

תמונה:

Greater Winnipeg Proposed Zoning Regulations District Map (1947) by Manitoba Historical Maps is licensed under CC BY-ND 2.0