חיפוש


סגור את תיבת החיפוש

תפירה עירונית

פרויקט גמר 2024

התכנון העירוני המודרניסטי השפיע על מבנה הקהילה, סגנון החיים והמרקם העירוני בשכונות חדשות שנבנות בישראל. העיר אשדוד מהווה מעבדה למחקר בשל היותה עיר שלמה שנבנתה לפי גישה זו. הסוגייה המרכזית היא כיצד תכנון זה, המבוסס על הפרדה פונקציונלית של אזורי מגורים, תעשייה ומסחר בדגש על תנועת רכבים פרטיים והפרדתם מרובעי המגורים, השפיע על האינטראקציות החברתיות והנגישות בין הרובעים השונים בעיר. המחקר מבקש להבין אם ואיך ניתן לשפר את המצב הקיים באמצעות תכנון מחדש המתמקד בקישוריות עירונית, הליכתיות ותחבורה ציבורית יעילה, תוך שמירה על ערכים סביבתיים ופיתוח חברתי וכלכלי בר קיימא.
פרויקט זה חוקר כיצד ניתן לתפור שכונות מנותקות ולגשר על הפער בין האיכויות של השכונות עצמן לבין התשתיות המפרידות ומנתקות אותן.
התכנון המקורי של אשדוד בשנות ה-50 וה-60 הושפע ממגמות מודרניסטיות, בעיקר מתפיסותיו של לה קרבוזיה, שביקשו ליצור הפרדה פונקציונלית בין אזורי מגורים, תעשייה ומסחר, ולשלב טכנולוגיה חדשה בעיר. העיר חולקה לרובעי מגורים מנותקים, כשבניהם עוברים צירי תחבורה רחבים וישרים, המיועדים לתנועה מהירה ומובדלים באלמנטים ירוקים וחסרי תכלית עבור משתמשי הדרך המרכזיים, תוך דגש על נוחות בעבור הרכב הפרטי. הפרדת השימושים ותכנון העיר סביב רכב פרטי יצרו נתק בין הרובעים, והשפיעו על חיי הקהילה והאינטראקציות החברתיות בעיר. למרות ההבטחות לתכנון רובעים שמספקים את כל הצרכים הבסיסיים, בפועל ישנם צרכים נוספים כמו עבודה, פנאי ותרבות, אשר אינם מסופקים בצורה מספקת בתוך הרובע, מה שמגביל את התושבים ונדרש שימוש ברכב פרטי. הטיעון המרכזי הוא שבניה על פי המודל המודרניסטי של לה קרבוזיה, שמקדשת את הרכב הפרטי ויוצרת שכונות מנותקות, אינה מתאימה לצרכים העכשוויים של העיר ותושביה. בהתבססות על מספר הוגים מהארץ והעולם הפרויקט מציע כי יש ליצור רצף וחפיפה בין שכונות, עם אפשרויות בחירה דמוקרטיות ושירותים נגישים לכלל תושבי העיר, כדי לשפר את חיי הקהילה והאינטראקציות החברתיות.
הפרויקט מציע יצירת רובע לינארי עירוני תוסס על גבי ציר ראשי בעיר שמחבר בין רובעים רבים ויכול להוות עורק ראשי לרובעים הקיימים ולהחיות אותם, האסטרטגיה התכנונית כוללת צמצום נתיבים לרכב פרטי והישענות על מערכת מתע"ן עתידית, הגישה כוללת הוספת נפחי בנייה למגורים, תעסוקה ומסחר בצפיפות מתאימה , ושימוש בקרקעות לא מנוצלות כמו כבישים ושטחי חייץ. הפרויקט מתמקד בחיבורים בין מבני ציבור, מסחר, והליכתיות בין השכונות, תוך הוספת פרוגרמות ציבוריות חדשות ושטחים פתוחים לפעילות.

הנחיית עבודה
פרופ"ח אורח אורי הלוי
ד"ר איימן טבעוני
הנחיית מחקר
ד"ר ליאת אייזן
אבלין צייזלר
תוכנית ארכיטקטורה ובינוי ערים

פרויקטים נוספים בסטודיו