The Underline
הליכה – אותה פעולה בסיסית שלנו כמשתמשים במרחב הציבורי, והחוויה הנלווית אליה – נדחקו לשוליים בעשורים האחרונים במסגרת התכנון העירוני, ומספיק סיבוב קצר במרחב המיידי הצמוד לבית, על מנת להבין שהולכי הרגל פעמים רבות לא נלקחים בחשבון בתכנון הסביבה. הדבר חמור עד כדי גיחוך, מאחר ובשיח התכנוני היינו צריכים להמציא איזושהי מילה – "הליכתיות" – מנת להזכיר לנו ב’צ’ק ליסט' התכנוני בבואנו להתחיל פרויקט, שזה נושא שאנו נדרשים לתת עליו את הדעת והוא לא יווצר פשוט יש מאין.
הסוגייה לא שייכת לאזור גיאוגרפי ספציפי בארץ, ואפילו ניתן אף לומר שהיא נושא מרכזי בשיח התכנוני העכשווי גם במקומות אחרים בעולם. עם זאת, הפרויקט מתמקד במרחב העירוני של תל אביב, מרחב שבתפיסה שלנו נוכח פעילות העירייה בנושא, דווקא כן מנסה לקדם את הולכי הרגל ולמקם אותם בראש הפירמידה.
הפרויקט עוסק בבעיה מרכזית של חיבור חסר במרחבים העירוניים של הסביבה הבנויה מנקודת מבטו של המשתמש – הולך הרגל. הדבר מתבטא בפגיעה בנגישות ובאינטראקציה של הולכי הרגל – האחד עם השני ועם הסביבה הפיזית – בשל תכנון תשתית הליכה מקוטעת. הפרויקט בוחן כיצד ניתן לשלב מחדש את הולכי הרגל ברקמת העיר, בייחוד באזורים דלים בפעילות אנושית בשל תנועת רכבים דומיננטית. התשובה לשאלה זו כוללת שינוי מהותי בתפיסת הגישה התכנונית הנוכחית ופרשנות ייחודית למושג שדרה. הפרויקט מאמץ עמדה המבקשת לנסות ולבודד את פעולת ההליכה, לייצר לה אוטונומיה מרחבית, סוג של עולם מקביל, לשים אותה במרכז התכנון וליצור סביבה את המרחב, בניגוד לגישה ההפוכה המקובלת כיום בתכנון – לתכנן את המרחב הבנוי וסביבו את הפנוי. פעולת ההליכה היא המחולל של התכנון המרחבי, הלכה למעשה, וממנה נובעת אופי המרחב והמורפולוגיה שלו.
האתר שנבחר להתערבות הוא מקטע משדרות הר ציון בתל אביב. כיום, מתפקדת השדרה כעורק תחבורה מרכזי ואינטנסיבי, אך בעבר הייתה בחלקה שדרה עירונית, שנהרסה לטובת הרחבת כביש הגישה לתחנה המרכזית החדשה. האתר נבחר בזכות התפיסה התודעתית של מיקומו המרכזי בקרב תושבי העיר שנשאלו אודותיו, אך למרות זאת הוא נעדר ממרחבי ההליכה של רובם, ושל עוד רבים נוספים, שבוחרים לפסוח עליו ביודעין. בנוסף, בשנים הקרובות המרחב צפוי לעבור שינוי משמעותי, עם כניסתה של הרכבת הקלה והקמת התחנה העילית הראשונה של הקו הירוק מדרום לשדרות רוקח בו (תחנת שפירא). למרות כל אלו, עדיין אין תוכניות מרחביות כלליות להתחדשות האזור לטובת הולכי הרגל האמורים להשתמש ברכבת ושדרות הר ציון יהפכו מכביש לכביש עם רכבת קלה.
אסטרטגיית ההתערבות כוללת חשיבה מחודשת על המושג שדרה ועל פעולת ההליכה, כך שההליכה עצמה מתבצעת במרחב התת קרקעי, איפה שהרכבת היתה אמורה לעבור, וכן במפלסים שונים במרחב הפרויקט, כדי לאפשר ריבוי מסלולי הליכה וחוויות, וכך גם אינטראקציות חברתיות מגוונות. הליכה במרחב התת קרקעי דורשת תשומת לב מיוחדת לאלמנטים טבעיים, שבמרחב שהוא לא תת קרקעי, נלקחים לפעמים כמובן מאליו – כמו כניסת אור ואיוורור טבעי. הפרויקט מנסה לבחון ולהציע תכנון קונספטואלי לשדרה תת קרקעית, כשכניסת אור טבעי לחלל – היא האלמנט המוביל את התכנון ואת החירוצים במפלס הרחוב המקרה את השדרה.