שיקום ניר עוז בראי התמודדות עם טראומה
בראשית דצמבר, חודשיים אחרי הטבח של ה7.10.23 הגעתי לקיבוץ ניר עוז יחד עם צוות המילואים שלי. התמקמנו בכל-בו הישן לטובת כוננות חילוץ פצועים לכוחות המתמרנים מרחב חאן יונס. במשך שלושה חודשים רצופים חייתי בקיבוץ ניר עוז החרב.
המראות בשיטוט הראשון בקיבוץ היו לא פשוטים. בתים רבים נשרפו כליל, סימני ירי על חלונות הממ"ד, משפחות שלמות שנמחקו, חיים שנגדעו באבחה. מקום שלעולם לא ישוב להיות כפי שהיה.
בכל יום ובכל שיטוט גיליתי שכבות נוספות מסיפורו של הקיבוץ ורבדים הכרוכים במקום, בתושביו ובקורותיו. פגשתי בשורדי טבח שהגיעו לאסוף את חפציהם, שוחחתי עם מקימי ניר עוז שמתעקשים לחזור להמשיך להגיע מדי בוקר לקיבוץ, פגשתי אנשים שאיבדו את כל עולמם ולא יודעים אם ישובו עוד.
כאדם, כלוחם וכאדריכל ניקרה בי השאלה כיצד ניתן להשיב הביתה קהילה פצועה ומדממת שחוותה טראומה כל כך משמעותית במקום.
הפרויקט שהחל להירקם תוך כדי שהותי במקום מתבונן על הטראומה של ניר עוז ומבקש להציע אסטרטגיה לשיקום הקיבוץ.
עקרונות השיקום שגיבשתי מתבססים על מחקר משולב של שכבות הטראומה של הקיבוץ ומחקר אנליטי על ניר עוז. הבתים ההרוסים, טיפולוגיות הבניה, הקהילה המפורקת, הנוי המפורסם של ניר עוז שהלך והשתקם באופן עצמאי, החברה והפרט, הפרטה ושיתופיות, שבילי הקיבוץ בבסיס העיקרון המארגן של המקום, שכבת המיגון ועוד.
המורשת של קיבוץ ניר עוז מגלמת בתוכה את השאלה כיצד ניתן להשתמש בידע על המקום במחשבה על עתידו. הנוי, השבילים ומבני הציבור בקיבוץ נשמרים כחלק מהרצף בין העבר לעתיד המקום.
הטראומה בקיבוץ חשפה את הרלוונטיות של הערכים המשותפים. במקום שאמור להיות הקולקטיבי ביותר אנשים שהו לבדם בממ"ד. לכן, בקיבוץ העתידי שאני מציע אין הפרדה דיכוטומית בין הפרטי לשיתופי, אלא ניסוח מחדש של יחסים קהילתיים בצורות המגורים, במיגון ובחיי היומיום. כמו כן, הנצחתם של רבע מקהילת ניר עוז שלא תשוב עוד הם נדבך משמעותי בשיקום הקיבוץ וכן הזיכרון ההיסטורי מראשית הקמת הקיבוץ. בנוסף, אחת הסוגיות המורכבות בפרויקט שעימן התמודדתי היא הבתים השרופים שנרצחו בהם אנשים ומשפחות. הטראומה אמנם קרתה במרחב הפרטי, אך הריפוי שלה הוא דרך הקהילה והאנשים. מתוך תפיסה זו פיתחתי מערכת של מרחבים קהילתיים המספקים תשתית לפעילות קולקטיבית שתיקבע על ידי אנשי המקום. במקומות הטראומתיים ביותר תיבנה קהילת ניר עוז מחדש.