המרכז לחקר המורשת הבנויה ע״ש אבי ושרה ארנסון

המרכז לחקר המורשת הבנויה ע״ש אבי ושרה ארנסון

המרכז לחקר המורשת הבנויה הוא מיזם ראשון מסוגו בישראל. תחילתו "ביחידה לתיעוד אדריכלי" שהוקמה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ב־1975, והפכה למרכז "המחקר למורשת הארכיטקטורה" על ידי פרופ׳ גילברט הרברט ב־1990. בשנים האחרונות עומדת בראש המרכז פרופ״ח אלונה נצן-שיפטן והתחדשו בו הפעילות המחקרית, קליטת האוספים והוצאת הספרים.

משנת 2017 אודות לתמיכתה הנדיבה של משפחת ארנסון פועל המרכז בשמו החדש, המרכז לחקר המורשת הבנויה ע״ש אבי ושרה ארנסון.  המרכז השוכן בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים מקיים קשר הדוק עם כל מסלולי הפקולטה ומהווה בית מחקרי לחוקרים ולסטודנטים העוסקים בחקר המורשת הבנויה על היבטיה השונים. המרכז מקיים שיתופי פעולה עם הארכיון ההיסטורי של הספרייה המרכזית בטכניון, הספרייה לארכיטקטורה ובינוי ערים ע”ש​ עזר​​​יאלי, הספרייה הלאומית ומוסדות מחקר נוספים בארץ ובעולם.

המרכז מאפשר לחוקרים מהארץ ומחו"ל מעבדה ערה לבחינת טבעה של הסביבה הבנוייה והרעיונות מהם נבעה האדריכלות הישראלית. חוקרים, אנשי מעשה וסטודנטים מוזמנים לאתר במרכז המורשת מרכיבי עבר והווה המסבירים ומלבים את המציאות בה אנו נתונים, ולכן גם מסמנים כיוונים בפרקטיקה האדריכלית העכשווית. החומרים יקרי הערך השמורים במרכז הם אוצר הולך וגדל של מסמכים ואוספים המספקים הזדמנות יוצאת דופן להתבונן בהיסטוריה האדריכלית המקומית; להבין את תפקידן של דיסציפלינות המרחב: האדריכלות, עיצוב הנוף והתכנון העירוני בהתפתחות המרחב המקומי; ולבחון כיצד בטאו מתכננים אידיאולוגיות מתחרות בנוף הבנוי. ככזה, מהווה מרכז המורשת משאב לאומי ראשון במעלה לא רק לחוקרי אדריכלות, אלא לכל המעוניינים בהיסטוריה, בתרבות ובפוליטיקה הישראלית.

החתירה למימוש מטרות המרכז מתקיימת בשלושה אפיקי פעולה מרכזיים: מעבדת מחקר, ארכיון והוצאת ספרים.

מעבדת המחקר

המעבדה לחקר המורשת הבנויה תומכת בחוקרים ואנשי מקצוע ומקדמת את הלימוד והתיעוד של המרחב הבנוי בישראל תוך התמקדות בסוגיות הנוגעות להיסטוריה, לתאוריה ולמורשת של הסביבה הבנויה על היבטיה האדריכליים, התכנוניים והנופיים. המעבדה מעודדת מחקרים העוסקים בלימוד ההקשר הים תיכוני והמזרח תיכוני כפי שזה משתקף בארכיטקטורה, בבנייה ובנוף המקומיים והמסורתיים המייצגים מגוון דתות, עדות ותקופות, ומבקשת למלא את החסר בידע על אדריכלות ערבית בישראל. דגש מיוחד ניתן למחקרים  הנעזרים באוספי הארכיון, ולתמיכה בקורסים ובמחקרים המרחיבים את הידע האצור בהם. המעבדה מכנסת קבוצות מחקר, מזמינה הרצאות אורח, ועורכת כנס שנתי המקדם את המחקר בתחום. בשיתוף פעולה עם שנת חיפה בפקולטה ועם עיריית חיפה, אימצה המעבדה את ההיסטוריה של חיפה ושימורה כפרויקט מרכזי.

ארכיון המרכז

הארכיון, לבו הפועם של המרכז, החל להתגבש עם הקמתה של היחידה לתיעוד אדריכלי במחצית שנות השבעים של המאה ה־20 והוא כולל היום מגוון של אוספים חדשים. חומרים אלו הם אוצר הולך וגדל המספק הזדמנות יוצאת דופן להתבונן בתפקידן ובהתפתחותן המקומית של דיסציפלינות המרחב. ארכיון זה מהווה משאב לאומי ראשון במעלה השואף לקדם ולשמר את כל אוספיו לאור אפיונים וסטנדרטים מקצועיים תוך שיקום והגנה של מסמכים יקרי ערך. הארכיון פועל במטרה להבטיח שהאוספים שהופקדו בידיו יישמרו בתנאים נאותים, ויסופקו להם שירותים ארכיוניים מקצועיים. הצוות המקצועי של הארכיון מגן, מעבד, ומנגיש את המסמכים הנוגעים לסביבה הבנויה בישראל לחוקרים, לאנשי מקצוע ולציבור הרחב.

ארכיון המרכז כולל אוספים מוקדמים הנוגעים להתפתחות הטכניון והעיר חיפה ביניהם אוסף אדריכל פרופ׳ אלכסנדר ברוולד, אוסף ד”ר אדריכל גדעון קמינקא; אוסף אדריכל מקס לב; אוסף אדריכל פרופ’ יוחנן רטנר; חלקו הטכניוני של אוסף אדר' פרופ' אלכסנדר קליין ועוד. בנוסף, קיימים במרכז אוסף תיקי מידע על כמאתיים אדריכלים שפעלו ופועלים בישראל; אוסף עבודות סטודנטים החל משנות השישים; אוסף מפות וצילומי אוויר בתקופות שונות; אוסף נגטיבים על זכוכית מהתקופה המנדטורית ואוסף ספרי הוצאת המרכז. בשנים האחרונות הגדיל המרכז את מצאי החומרים, דאג לקטלוג, מיון וסידור של חלק ניכר מהפריטים וחזר לקלוט אוספים שלמים של מיטב האדריכלים המקומיים ביניהם: אוסף האדריכל יעקב יער, זוכה פרס ישראל; אוספיהם של האדריכלים סעדיה מנדל ונחום מלצר מחלוצי ומובילי תחום השימור בישראל; אוספים מכוננים העוסקים בהיסטוריה של חיפה כגון אוסף האדריכלים משה ולאופולד גרשטל המאיר מחדש את התגבשות האדריכלות החיפאית ואת הקשרים הבין- תרבותיים שנוצרו בזכותה. צוות מקצועי מסור וקבוצת סטודנטים בעלי עניין וסקרנות מגן, מעבד, ומנגיש את המסמכים לציבור הרחב.

הוצאת הספרים

במקביל לחידוש פעולת הארכיון וקליטת החומרים חודש גם תהליך פרסומם באמצעות הוצאת ספרים הפועלת בחסות המרכז. תחת בית ההוצאה לאור של המרכז פורסמו בשנים האחרונות שלושה ספרים המייצגים שלוש מהסדרות שבהן מתמקד בית ההוצאה: סדרת עדות המפרסמת דברים בשם אמרם (ספר ראשון, החיים והארכיטקטורה מאת יעקב יער יצא לאור ב־2016), סדרת מסמך המנגישה חומרי ארכיון ראשוניים (ספר ראשון, אפוריה מאת ירמי הופמן והדס נבו-גולדברשט יצא לאור בספטמבר 2017), סדרת אסופה (ספר ראשון ממאמריה של פרופ' רות אניס ראה אור בקיץ 2019). בנוסף עתידים להתפרסם מחקרים גם בסדרת מחקר, המפרסמת מחקרים מקוריים של חברי הפקולטה וחוקריה, ובסדרת סוגיה העוסקת בתמות משמעותיות במחקר ההיסטורי האדריכלי. הוצאת מרכז המחקר יוזמת שיתופי פעולה עם חוקרים ואנשי מקצוע על בסיס אוספים בארכיון.

אנו במרכז המורשת מבקשים ליצור מרכז פעיל ועתיר ידע שמבטיח הווה תמידי, רלוונטי וחי לעבודות מן העבר ומאפשר שימוש חופשי לכל בעלי העניין.

מידע:

ארכיון המרכז פתוח לקהל הרחב. מומלץ לתאם מפגשים מראש.

לפרטים נוספים ולתיאום ביקור בארכיון:

אתר אינטרנט: heritage.technion.ac.il

דוא”ל: heritage@technion.ac.il

טלפון: 04-8294011

בניין אמאדו, חדר 211, קריית הטכניון, חיפה 3200003

בעלי תפקידים:

יו״ר המרכז: פרופ׳ אלונה נצן שיפטן – alona@technion.ac.il

מנהלת המרכז: יעל פורמן נעמן – f.yael@technion.ac.il

אחראי על האוספים: אדר' אלעד הורן – hornelad@gmail.com

מנהלת ההוצאה לאור: ד"ר אורין שחר – oryans@tx.technion.ac.il

ארכיונאי: איתי קרן – itay.k@technion.ac.il