המעבדה לחקר האדם והמגוון הביולוגי, HUB

המעבדה לחקר האדם והמגוון הביולוגי, HUB

אחד האתגרים הגדולים ביותר של העולם הגלובלי שבו אנו חיים הוא הקצב המהיר שבו אנו מביאים לשחיקה של עולם הטבע הסובב אותנו לטובת צמיחת האוכלוסייה והצמיחה הכלכלית. עם זאת, הטבע מספק לנו יתרונות רבים ובתוכם בריאות ורווחה אנושיות. שמירה על עולם הטבע הסובב אותנו היא משום כך אחד הנושאים המרכזיים העכשוויים שעמם צריכה האנושות להתמודד.

את המעבדה לחקר האדם והמגוון הביולוגי (HUB) מוביל פרופ"ח אסף שוורץ מהמסלול לאדריכלות נוף. המחקר שלנו נוקט בגישה סוציו־אקולוגית לצורך מציאת פתרונות תכנון, ניהול או פעילויות הסברה שיכולים לעזור להשיג איזון בין שימור המגוון הביולוגי, פיתוח כלכלי ורווחה חברתית. אנו מתמקדים במערכות אקולוגיות כפופות־אדם, בראשן מערכות עירוניות וחקלאיות, וחוקרים את הפעילות האנושית כחלק אינטגרלי של מערכות אקולוגיות על ידי זיהוי פתרונות מבוסס טבע העונים על השאלות הבאות:

  • מה הם התהליכים וההשלכות של פעולות אנושיות על המגוון הביולוגי ושירותי המערכת האקולוגית?
  • מה ניתן לעשות כדי למתן את ההשפעות המזיקות של פעילויות אנושיות על הסביבה הטבעית?
  • כיצד יכולה שמירת הטבע להועיל לבעלי העניין השונים?

המחקר שלנו הוא בינתחומי מטבעו ומבוסס על ידע בתחומים הבאים: אקולוגיה עירונית, פסיכולוגיית שימור, אגרו־אקולוגיה, תכנון שימור וביולוגיית פלישה. אנו מנהלים מחקר טהור ומחקר יישומי, בעיקר בקני מידה שנעים בין המקומי לנופי, עם דגש רב על עבודה אמפירית ועבודת שטח תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות (למשל מעקב אחרי ראייה, תיאטרון אימרסיבי בשלושה ממדים) ופיתוח מתודולוגיות חדשניות (למשל גן וירטואלי).

HUB היא קבוצת מחקר דינמית וצעירה, שהוקמה בשנת 2014, המפרסמת את תוצרי המחקרים שלה  בכתבי עת מובילים בנושאי שימור וסביבה, ביניהם Conservation Letters, Conservation Biology, Global Environmental Change, Biological Conservation, BioScience, Diversity and Distribution. תחומי העניין העיקריים שלנו כוללים כיום:

  • יצירת חוויות טבע משמעותיות ומניעת הכחדת החוויה.
  • זיהוי מרכיבי הטבע המועילים לאנשים והמינון הנדרש של רכיבים אלה הדרושים להשגת רווחה, כאמצעי לתכנון ערים מקיימות.
  • יישום רחב יותר של תפיסת האזורים המוגנים: תכנון וניהול שטחים חקלאיים כמסדרונות אקולוגיים ומיטוב השימוש במעבר חיות בר.
  • מציאת האיזון בין פעילויות בילוי בטבע לבין השפעותיהן האקולוגיות: תכנון אתרי קמפינג בנגב כמקרה בוחן.
  • לעשות את ההבדל: עבודה בממשק מדע-מדיניות לניהול פלישות ביולוגיות וקידום מדיניות חקלאות חסכונית ומגוונת ביולוגית.

למידע מפורט על המעבדה יש ללחוץ כאן.